Wat is employer branding?

Als organisatie moet je in 2019 niet alleen investeren in bekendheid onder je potentiële klanten maar ook kandidaten verdienen jouw aandacht. Als je niet investeert in zichtbaarheid onder de doelgroep die solliciteert op jouw functies loop je maar zo de kans dat die mensen ook niet bij jouw solliciteren.

Employer branding is het op de kaart zetten van jouw organisatie als een aantrekkelijke werkgever. Het zorgt er niet alleen voor dat jouw vacatures sneller worden ingevuld maar ook dat geschikte kandidaten minder snel vertrekken. Employer branding is daarom voor bijna elk bedrijf interessant om aandacht aan te besteden. Ook als je nog voldoende mensen kunt vinden zorgt het hebben van de juiste kandidaten die een goede ‘culture fit’ voor je organisatie zijn voor een stabiel bedrijf.

Bij employer branding denken mensen vaak aan dure trajecten door ingehuurde reclamebureau’s. Echter dat is helemaal niet nodig. Met onderstaande actiepunten kun je vandaag nog aan de slag met jouw werkgeversmerk.

1. Mobiliseer je werknemers

Wist je dat een enorm deel van de aangenomen kandidaten komt uit het huidige netwerk van je medewerkers. Daarom is het zo belangrijk om te zorgen dat iedereen weet welke vacatures er zijn, wie je precies zoekt en wat je als bedrijf uit wilt stralen richting potentiële medewerkers. Onderschat de invloed van je netwerk niet op jouw uitstraling als goed werkgever.

2. Bepaal je identiteit

Het bepalen van je identiteit als werkgever kan alleen door te praten met je huidige werknemers. Kom erachter wat hen drijft. Waarvoor ze elke dag uit bed komen. Welke projecten maken je medewerkers trots? Probeer niet te moeilijk te denken maar ga vooral in gesprek met je collega’s. Dat zorgt uiteindelijk voor het beste beeld.

3. Wees zichtbaar onder je doelgroep

Een personeelsadvertentie in de krant heeft niet zoveel zin als je vooral net afgestudeerde WO-studenten zoekt. Zorg dat je zichtbaar bent op de plaatsen waar je doelgroep ook zichtbaar is. Dat kan door bijvoorbeeld Instagram of andere social media goed in te zetten maar er zijn nog talloze andere manieren. Denk aan adverteren in de kroegen in Amsterdam als je studenten zoekt.

4. Recruitmentsite/werkenbij site

Als je zichtbaar bent onder de juiste doelgroep moeten ze natuurlijk ook je vacatures kunnen zien én een eerlijk beeld krijgen van die vacatures. Zorg dat je vacaturesite alle informatie bevat die nodig is om een goed én eerlijk beeld te krijgen van jouw organisatie en de vacature.

5. Investeer in video

Vacature video’s zijn het #1 middel om mensen een beeld te geven van je bedrijf, je collega’s en de baan. Als je ergens in wilt investeren om te werken aan je employer brand is een goede strategie voor vacature video’s het eerste waar je aan moet denken.

Hulp nodig met je employer brand of een vacature die moeilijk is in te vullen? Check onze recruitment pakketten.

Enthousiast over dit stuk? Dan vinden we het leuk als je het deelt!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Ben jij klaar voor meer kandidaten uit online?

Schrijf je in de gratis monday update die helpt met het vinden van de allerbeste kandidaten. Wedden dat je er blij van wordt?

Reageren mag! Als je maar wel aardig blijft. ;-)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct even bellen?