Wat is recruitment marketing?

Heb je ook het gevoel dat het steeds moeilijker wordt om jouw vacatures in te vullen? Heb je stress door de enorme drukte maar zie je nog geen licht aan de horizon? Omdat medewerkers niet te vinden zijn? Omdat je al duizenden euro’s aan recruiters hebt uitgegeven maar er nog geen goede kandidaat uit hebt weten te slepen?

Wil je dit anders?

Wil je het vertrouwen in je bedrijf terug? Wil je weten dat er voldoende medewerkers zijn die hun stinkende best voor je doen? Die voor je door het vuur gaan? Niet omdat jij een soort dictator bent maar omdat die medewerkers bewust hebben gekozen voor jouw als bedrijf.

Jij wilt dat mensen zitten te springen om bij je aan de slag te gaan. Dat ze in de rij staan voor je pand. Dat ze dagelijks bellen of er al een baan vrij is. Niet omdat ze niets beters kunnen krijgen. Maar omdat ze jouw bedrijf kennen als een goede werkgever. En de baan die jij te vergeven hebt helemaal fantastisch vindt.

Werken bij CoolBlue?

Toen ik als 17-jarige begon in de online wereld had ik een droom. Ik wilde werken bij de grote bedrijven. CoolBlue, Bol.com of Philips. Of bij een grote agency. Waarom? Niet omdat de banen daar zo leuk zijn. Deze bedrijven hebben het imago mee. Ze staan bekend als goed werkgever. Als leuke club. Als je werkt bij CoolBlue heb je geen baan waarvoor je hoeft te schamen.

Uiteindelijk is de weg anders gelopen (hoewel ik wel voor de grote bedrijven heb gewerkt). Maar dat imago. Dat beeld van een werkgever. Dat wil ik ook voor andere bedrijven doen. Minder groot misschien. Met minder marketingbudget. Maar zeker zo tof om voor te werken.

Sta op nummer 1 

Er is maar 1 manier om mensen zover te krijgen dat ze bij jouw gaan solliciteren. Het gaat erom dat jij op nummer 1 staat. In het hoofd van jouw kandidaten. IEdereen heeft altijd een lijstje met namen in gedachten als hij denkt over mogelijke werkgevers. Zorg dat jij daartussen staat. Het liefst een beetje bovenaan.

Zorg dat ze altijd jouw logo in beeld hebben als ze denken aan een geweldige werkgever. Dat jouw functie hun droombaan is.

Hoe je jouw kandidaten zover krijgt? Niet door personeelsadvertenties in de krant te zetten in ieder geval…

Wel door aanwezig te zijn op de kanalen waar jouw kandidaten ook zitten. Instagram, Facebook of LinkedIn bijvoorbeeld. Niet met saaie vacatureteksten maar met verhalen. Van medewerkers over hun baan. Van klanten over hoe ze jouw medewerkers waarderen. Van je dagje uit of je weekend weg met het bedrijf. Dat willen mensen zien. Inhoud van je vacature, zeker. Maar vooral ook beleving, sfeer, emotie. Want jouw kandidaten weten ook wel dat een hoog salaris er niet voor zorgt dat ze plezier hebben in hun werk. Wel die geinteresseerde collega. De mogelijkheid om thuis te werken. De band tussen de collega’s onderling. Dat maakt het verschil.

Op nummer 1 staan. Op de plek waar jouw kandidaten zijn. Met het verhaal dat jouw kandidaten willen lezen. Dat is employer branding. 

Enthousiast over dit stuk? Dan vinden we het leuk als je het deelt!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

Ben jij klaar voor meer kandidaten uit online?

Schrijf je in de gratis monday update die helpt met het vinden van de allerbeste kandidaten. Wedden dat je er blij van wordt?

Reageren mag! Als je maar wel aardig blijft. ;-)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Direct even bellen?